24 aprilie 2009

O nouă executie neconventională de ordin spiritual

Un cunoscut profesor de la Masteratul de Publicitate si Reclamă (SNSPA), spunea că Biserica este cel mai longeviv si coerent brand creat vreodată, având numeroase puncte de contact cu target-ul, recurgând la multiple actiuni (de PR, BTL etc.), utilizând spatii neconventionale de expunere a mesajului, folosind tehnici proprii de fidelizare s.a.m.d. Păstrând aceeasi linie de interpretare, dacă extindem analiza la nivelul tuturor curentelor spirituale („piata”) si a formelor de manifestare a credintei, ne bucurăm să fim primii care anuntă marea veste: s-a descoperit o nouă executie!

Autorii nu ne sunt cunoscuti încă, iar executia nu poartă pecetea vreunui „brand” renumit. De aceea, ne permitem a presupune că este vorba despre o campanie de teasing. Asa cum a fost recenta si frumoasa campanie menită să promoveze un produs adjuvant pentru reglarea tranzitului intestinal („Tu cât timp pierzi zilnic la toaletă?”).

Conceptul la care s-a recurs nu este nou, însă forma de expunere este inovatoare. Din cele mai vechi timpuri, „Axis Mundi” (axa lumii, centrul pământului) este un simbol transcultural care exprimă legătura dintre cer(uri), pământ si Infern. El poate lua forma unui obiect al naturii (vezi Muntele Meru, Muntele Olimp, Muntele Fuji) sau este construit de om (cruci, turnuri, altare s.a.m.d.; vezi crucea răstignirii, Colosul din Rhodos). Potrivit lui Eliade, „Centrul Universului” poate fi consacrat ritual într-o infinitate de puncte geografice, fără ca autenticitatea vreunuia să dăuneze autenticitătii celorlalte. Timpurile moderne îsi regăsesc propriile expresii ale centrului lumii sau al anumitor zone (Turnul Eiffel, Coloana Infinitului), având sau nu valente religioase.

Executia anonimă, surprinsă de jurnalistul nostru (care posedă un uluitor har artistic) plasează axa lumii într-un spatiu sacru: în mijlocul gunoiului. Pământul, împodobit cu resturi menajere, este definit ca locul de unde a pornit Creatia. Între PET-uri de Burger, pungi de seminte si conserve de Paté Sibiu se află izvorul realitătii si, prin urmare, al energiei vietii.

Ca si în cazul altor campanii de teasing, atentia a fost atrasă si întrebările au fost ridicate. Ce urmează să spună autorii? „La ce se face reclamă?” În termeni embriologici, este gunoiul pe cale să devină noul „buric al pământului”? Dacă răspunsul este „Da”, asteptăm cu sufletul la gură „lansarea”, pentru a ne fi înfătisată identitatea acestor purtători ai spiritualitătii moderne.


Deci


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu